Monitorkalibratie voor fotografie essentieel

Tijdens fotobesprekingen op onze bijeenkomstavonden wordt vaak de kreet gehoord : Bij mij thuis is de foto op mijn monitor veel ……….. donkerder, contrastrijker, kleuren zijn afwijkend of (vul zelf maar in). Deze situatie kan ook voorkomen bij het (laten) printen van de foto.
Veel fotografen herkennen deze problemen als hun foto’s op andere monitoren (beamer) worden gepresenteerd en/of foto’s worden afgedrukt.

De oorzaak zou kunnen zijn dat de monitor  NIET gekalibreerd is. Elke monitor (beamer) kan worden ingesteld met andere waarden voor contrast, helderheid, kleurtemperatuur en kleurruimte waardoor onderling deze verschillen kunnen ontstaan.
De beamer van FC Borne  is, voor zover mogelijk, optimaal gekalibreerd waardoor grote verschillen met de thuissituatie (indien de monitor is gekalibreerd) niet meer zouden mogen voorkomen.

Kalibratie van de monitor dient regelmatig te worden uitgevoerd, om de twee maanden is meestal aan te raden, langer dan een half jaar NIET!!!
Kalibratie van de monitor kan worden uitgevoerd met speciale software en sensor (colorimeter) of door testpagina’s te projecteren op het scherm en de helderheid, contrast zelf aan te passen.

In onderstaande link wordt e.e.a. uitgelegd, ga er eens goed voor zitten en, indien je van mening bent dat jouw foto’s niet  goed worden gepresenteerd, meld het dan even.

Helaas is door de coronabeperkingen de lezing  over kleurbeheer van Wim Jurgens het afgelopen jaar niet doorgegaan, maar wat in het vat zit, verzuurt niet.

Link: https://www.youtube.com/watch?v=fNa0sQa65Xo       (Duits gesproken, 46 minuten).

2 gedachten over “Monitorkalibratie voor fotografie essentieel

1. Ik stel voor dat de fotoclub een calibratie-set aanschaft en deze na een klassikale uitleg kan uitlenen aan de leden.
    wil mij bij deze aanmelden, mijn monitor staat ook niet goed ingesteld.

2. Een van onze leden heeft een colorimeter, die op verzoek te lenen is. De uitleg volgt zodra dat mogelijk is.

Reacties zijn gesloten.